Ellens kollektivtrafiksregler

För alla jävla idioter där ute som inte vet hur man ska bete sig i kollektivtrafiken.
1. Man står ALDRIG på vänster sida i en rulltrappa. Där ska folk som vill gå uppför/nerför gå. Om man ska stå och prata med någon kompis så står man helt enkelt på trappstegen ovanför varandra.

2. På rullband i tunnelbanan (t.ex. ner mot blåa linjen) finns det massa regler som ingen förstår. Om man går långsamt. Går man INTE på vänstersidan. Den är för SNABBA människor. Man kan alltså inte tro att man går snabbt. Man ska veta att man går snabbt. Då får man gå i vänster filen. En tumregel är att man alltid ska vara ikapp personen framför i vänsterfilen. Om man märker att det är en stooor lucka framför personen innan byter man till högerfilen där man kan gå sin sega jävla takt. Om man kommer ikapp någon i högerfilen kan man gå om den, men byter sedan tillbaka till högerfilen. Känner man sig stressad och ska springa kan man göra det mellan rullbanden. Annars går det inte att springa. Enda gången man får stå på rullbandet är om man ska ut på fest eller är jävligt trött. Då är det ok. Går man med en kompis på rullbanden går man på led. Man klarar sig utan att prata i typ en minut.

3. Okej, nu har vi kommit så långt att vi är på tåget/tunnelbanan/bussen. Är det smockat med folk så sätter man sig längst in vid fönstret. Man sparar inte en plats längst in så man måste klämma sig in där. Är det nästan inget folk på tunnelbanan. Och någon har satt sig vid fönstret. Sätter man sig snett mittemot den. INTE bredvid. Det är wierd. Mittemot är ok, för det är skönt att luta sig mot väggen.
Ska man stå i tunnelbanan och det är smockat med folk fyller man på i området mellan dörrarna, alltså bredvid sätena. Man kan hålla i sig där också. Är man en 50+ gubbe ställer man sig INTE nära bakom tjejer. Åldern spelar ingen roll. Det är bara obehagligt. Märker man att någon måste av samarbetar man. Står man nära utgången kan man kliva ut och sedan på igen. Du hinner!
Samma sak gäller på bussen. Är det nästan inga människor på bussen sätter man sig absolut inte bredvid någon ensam människa.

4. Avstigning/påstigning. Folk som ska av har företräde. (Barnvagnar har alltid företräde). Då ska alltså de som ska på flytta sig åt sidan och vänta tills ALLA gått av. Inte börja klämma sig på. Tågföraren kör inte innan alla är på.. Detta gäller speciellt utländska männsikor och gamlingar då de tro att man måste kriga sig på. NEJ!
Ska man av en station ställer man sig absolut inte upp förän tunnelbanan stannat. Detta gör bara bönder. Sitt ner tills den står helt stilla. Då ställer du sig upp och gå av med coolheten i behåll. Det tar ju ändå tusen år innan dörrarna öppnas.

5. Väskan och fötter på säten? Mycket folk, Big no no på väskan. Och ser man att det börjar komma på folk SÅ FLYTTAR MAN VÄL FÖRFAN VÄSKAN! Fötter på säten är big yesyes om det är lite folk. Hallå det är ju skitskönt. Och är man en gammal kärring och ser en tjej sitta med fötterna ber man henne inte ta ner dom och man erbjuder henne inte en tidning att lägga under. Så ocoolt.

6. Ja man får hålla upp dörrarna för en kompis. Om det går snabbt. Man står inte och snackar med sin kompis genom att hålla upp dörrarna när det är rusningstrafik. När man ska ut på krogen/på fest är detta mer okej än på vardagar.

7. Man luktar inte illa i kollektivtrafiken. Det är sjukt jobbigt att sitta bredvid någon som stinker. Hemma ok, ute nej. Sen pratar man inte heller i telefon hur högt som helst hur länge som helt..

Följ detta så blir alla glada. Jag funderar på att kopiera detta och skriva ut flygblad som jag ska dela ut i kollektivtrafiken. Har ni något som jag glömt är det bara kommentera!



/KÄCK

Kommentarer
Postat av: Miranda

SÅ JÄVLA RÄTT! Blir typ arg av att läsa för att folk är så dumma i huvet! hahaha

2011-02-17 @ 17:08:53
URL: http://miiranda.blogg.se/
Postat av: kira

underbart ellen! skriv ut och sätt upp öööööverallt, snälla?!

2011-02-17 @ 17:16:44
URL: http://kiiraa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0